Oppdateringer om coronaviruset
Informasjonen endrer seg hver dag, noe som kan gjøre det vanskelig å holde seg oppdatert på de faktaene som er mest relevante for deg. Vi anbefaler på det sterkeste å lese rådene fra dine lokale myndigheter og regjeringen, samt veiledningen fra World Health Organization (WHO), en pålitelig og troverdig kilde for globale nyheter og informasjon.
Reiseinformasjon
I tillegg til informasjon om selve sykdommen tilbyr WHO og lokale myndigheter praktiske råd for personer som reiser og bor utenlands etter utbruddet av COVID-19. Husk også på å kontrollere eventuelle offisielle organer, som er relevante for dine reiseplaner for ytterligere oppdateringer.
Siste informasjon fra flyselskapene
Hvis du ønsker å få informasjon om den spesifikke ruten til flyselskapet, samt relevante retningslinjer for avbestilling, ombestilling eller refusjon, kan du finne alle de siste nyhetene og reiseoppdateringer på nettsidene deres eller sjekke med International Air Travel Association.
FAQs
Siden dette er en situasjon som utvikler seg fort, er dette de fire viktige reiserådene:
Hvordan kan jeg holde meg trygg når jeg reiser? Det finnes masse praktiske grep du kan ta. Vask hendene dine regelmessig, (med såpe og vann eller en alkoholbasert håndsåpe), unngå å berøre øyne, nese og munn, og hold deg på minst én meters avstand fra noen som hoster eller nyser.
Jeg vil gjerne avbestille reisen min Hvordan kan jeg gjøre dette, og kan jeg få en refusjon? Ring først og fremst flyselskapet, hotellet eller det nettbaserte reisebyrået som du bestilte hos. Er du ikke sikker på hvilket selskap du brukte? Du ser navnet deres på oversikten fra banken eller for kredittkortet ditt, samt i e-posten som du mottok fra dem ved bekreftelse av bestillingen. Du finner flere detaljer, inkludert kontaktopplysninger, på vår hjelpeside. Les mer
Flyvningen min er kansellert. Hvordan får jeg en refusjon? Ring flyselskapet eller reisebyrået på nettet. Siden det er så mange reiseplaner endres for tiden, kan det ta lenger tid enn vanlig å få snakket med noen som kan hjelpe, men fortsett allikevel å prøve. Hvis leverandøren sier at tilbakebetaling ikke er tilgjengelig eller at de har stengt driften, kan det være lurt å ta kontakt med kredittkortselskapet ditt hvis du bestilte på den måten. Hvis du har reiseforsikring, bør du også kontakte utstederen av denne.
Dekker reiseforsikringen min kanselleringer? Det avhenger av forsikringspolisen din. Se nettsidene eller ring dem for å finne ut mer.
Klikk her for å få fler svar på ofte stilte spørsmål.