Om Skyscanner
Her i Skyscanner har vi som mål å hjelpe reisende med å planlegge og bestille turer på en enkel og trygg måte. Vi er stolte av å være transparente når vi søker etter flere milliarder priser på flyreiser, hotell og bilutleie for å hjelpe med å finne de beste tilgjengelige tilbudene.
Vi gjør det enkelt for deg: Når du har funnet det beste alternativet for flyreise, bilutleie eller overnatting for deg, bestiller du direkte hos leverandøren.
Skyscanner samarbeider med en rekke reiseleverandører som gir oss oversikt over alternativer for flyreiser, overnattingssteder og bilutleie. Disse partnerskapene er avgjørende for at vi skal kunne tilby deg et bredt utvalg av reisealternativer. Vi sammenligner imidlertid ikke alle leverandørene i markedet, så resultatene våre er ikke uttømmende. Antall refererte nettsteder eller selskaper kan variere basert på søkekriteriene dine.
Når du velger å bestille hos en leverandør gjennom plattformen vår, kan denne leverandøren betale oss en provisjon eller et vervegebyr. Denne provisjonsstrukturen gjør det mulig for oss å tilby tjenestene våre kostnadsfritt, og Skyscanner overfører ikke noen av disse kostnadene til deg. Vi tjener også penger på å vise annonser på nettstedet vårt, eller når du klikker på en annonse og omdirigeres til annonsørens nettsted.
Skyscanner er ikke et reisebyrå, og er ikke ansvarlig for å tilby noen av reisealternativene som vises på nettstedet vårt. Når du klikker på et reisealternativ, omdirigeres du fra nettstedet vårt, og kommer deretter til å handle direkte med den aktuelle reiseleverandøren. Sjekk alle detaljene med den leverandøren før du foretar en bestilling.
Anbefaling og rangering av innhold
Anbefalingssystemer
Vi bruker anbefalingssystemer for å hjelpe deg med å finne innhold som vi tror du kommer til å like, eller som kommer til å være nyttig i reisesøket ditt. På nettstedet vårt finner du en rekke anbefalingssystem, herunder:
Utforsk overalt: velger byer eller land du kanskje ønsker å reise til basert på ulike faktorer som (i) rimeligste pris på flyreise (ii) hva vi tror du kan like basert på søkehistorikken din på nettstedet vårt, eller basert på populære byer i bestemte land og (iii) destinasjoner du kanskje ønsker å besøke, kategorisert etter opplevelser eller type destinasjon, f.eks. strand, kunst, familievennlig osv.
Hotellanbefalinger: et utvalg av hoteller som er relevante for søkekriteriene dine i søk etter flyreiser.
Smartsøk – lar deg bruke en KI-prompt for å få reiseanbefalinger, der svarene som returneres er opprettet av generativ KI basert på informasjon fra internett og fra Skyscanners informasjon om priser og destinasjoner.
Søkeresultatene våre er også et anbefalingssystem, og de forklares mer detaljert nedenfor.
Slik rangerer Skyscanner resultater
Vi ønsker alltid å være tydelige og åpne rundt hvordan vi rangerer resultater, og vi kommer til å forsyne disse resultatene på en måte som er nyttig for deg. Nedenfor gir vi deg mer informasjon om hvordan rangeringssystemene våre fungerer, og hvorfor du ser resultatene i den rekkefølgen du gjør. Denne informasjonen om rangering gjelder bare for søkeresultatene, og ikke for sponsede linker eller annonser som kan være inkludert i eller i nærheten av søkeresultatene (som tydelig kan gjenkjennes som annonser).
Vi er opptatt av å gjøre det enkelt å søke etter reiser. For å hjelpe deg i prosessen tilbyr vi filtre som hjelper deg med å begrense alternativene som finnes for å finne den perfekte flyreisen – enten det er etter tid på dagen, flyselskap eller andre kriterier. Vi legger til og fjerner filteralternativer fra tid til annen, basert på hva reisende forteller oss at de ønsker og trenger. Innhold som ikke oppfyller de valgte kriteriene, kommer enten ikke til å vises eller til å rangeres ulikt basert på disse kriteriene (f.eks. dersom du har filtrert etter «direkteflyvninger», kommer vi ikke til å vise deg reiser med flybytte).
I visse tilfeller, samt der reisende har gitt samtykke, kan vi gi deg noen personaliserte resultater, og dette kommer til å påvirke visningen av resultatene.
Flyreiser
Standard rangerings- eller sorteringsalternativ for resultater ved søk etter flyreiser er «beste». Målet med dette rangeringsalternativet er å gi deg den beste avveiningen mellom pris og bekvemmelighet, og det tar hensyn til en rekke faktorer, inklusive (i) pris, (ii) varighet (dvs. samlet reisetid inklusive mellomlandinger), (iii) om flyreisen er direkte eller ikke, (iv) flyselskapet, (v) avgangstider, (vi) søkekriterier som f.eks. avreisedato, om det gjelder flyreiser én vei eller tur-retur, flyreisens opprinnelsessted og destinasjon samt antall passasjerer, (vii) hvilket land den reisende søker fra, og (viii) vi sørger også for at det er en variert blanding av operatører og reisetidspunkter i resultatene som vises.
Hver faktor kan være (mer eller mindre) viktig i forskjellige tilfeller – dette fastsettes dynamisk og fortløpende, avhengig av flyreisens egenskaper og vår forståelse av hvordan reisende samhandler med plattformen vår. Vi mener at dette er de nyttigste kriteriene for å sortere resultater for å levere det reisende trenger. Vi inkluderer for eksempel pris som et kriterium ettersom vi vet at priskonkurranse er viktig for reisende, og vi inkluderer flyreisens varighet fordi vi vet at reisende foretrekker raskere flyreiser. Ved lik rangering av to eller flere reiseruter, tildeles rekkefølgen tilfeldig på disse reiserutene. Du har også muligheten til å endre standard søkeresultater i flyreiseproduktet slik at de vises i annen rekkefølge, for eksempel:
Rimeligste først – rekkefølgen viser den rimeligste flyreisen først.
Raskeste først – rekkefølgen viser den raskeste flyreisen først.
Utreise: avgangstid – rekkefølgen viser flyreisen med den tidligste avgangstiden først
Retur: avgangstid – rekkefølgen viser flyreisen med den tidligste avgangstiden først.
Vanligvis gir en rekke leverandører oss en pris for den reiseruten du velger for flyreisen. Vi rangerer disse leverandørene etter pris, med den laveste prisen først. Dersom én eller flere leverandører har samme pris, bruker vi en rekke kriterier for å skille dem fra hverandre, inkludert reiseruten leverandøren tilbyr (f.eks. om du trenger å foreta én eller flere bestillinger for reiseruten), type leverandør (f.eks. om leverandøren er et flyselskap eller et nettbasert reisebyrå) samt kvalitetsscoren. Dersom to eller flere leverandører fremdeles rangeres likt, rangerer vi de leverandørene i alfabetisk rekkefølge.
Skyscanners Toppleverandør-merke
Ved siden av noen av flyreisepartnerne våre kan du se et «Toppleverandør»-merke. Toppleverandør-merker kan ikke kjøpes av partnerne våre. De er utformet for å øke reisendes tillit til de nettbaserte reisebyråpartnerne («OAT») våre, og tildeles objektivt basert på faktorene som er skissert nedenfor. Flyselskaper omfattes ikke av dette, så «Toppleverandør»-merker kommer utelukkende til å vises ved siden av OTA-er. Dette er fordi reisende vanligvis er mer kjent med flyselskapenes merkenavn, som er merket med «flyselskaper» på resultatsiden.
Hvilke faktorer tas i betraktning?
1. Partnerens kvalitetsscore: Etter at du har besøkt nettestedet til en reiseleverandør gjennom Skyscanner, viser vi en spørreundersøkelse som ber deg om en tilbakemelding på opplevelsen. Vi kombinerer resultatene fra spørreundersøkelsene med tilbakemeldinger som støtteteamet mottar for å generere en samlet kvalitetsvurdering.
2. Prisnøyaktighet: Vi sammenligner prisen som vises på en OTAs nettsted når brukerne våre har blitt omdirigert fra Skyscanner, og måler hvor godt de matcher.
3. Bestillingskonvertering: Vi måler hvor mange reisende som foretar en bestilling når de har blitt omdirigert fra Skyscanner til en OTAs nettsted. Bestillingskonvertering er en god indikator på at tjenesten du har mottatt, har vært tilstrekkelig med hensyn til ting som prisnøyaktighet, flyreisens tilgjengelighet og en positiv brukeropplevelse. Alle disse faktorene vektlegges likt. Dette betyr at ingen er viktigere enn andre. Vi har satt en terskel for alle de tre faktorene, og dersom en partner faller under denne på noen av de tre faktorene, mister vedkommende Toppleverandør-merket. For å sikre at denne er oppdatert, oppdaterer vi resultatene månedlig.
Overnatting
Standard rangeringssystem for søkeresultater for overnatting er «anbefalt», som tar hensyn til flere nøkkelfaktorer som påvirker rekkefølgen på resultatene vesentlig, inkludert (i) pris (eiendommens pris og hvordan den er sammenlignet med andres), (ii) stjernerangering, (iii) popularitet (hvor ofte eiendommen klikkes på av brukere), (iv) antall vurderinger og (v) våre estimerte potensielle inntekter fra hver eiendom. Det er andre faktorer som er inkludert, som har mindre innflytelse på hvordan eiendommer rangeres, inkludert (i) type overnatting (f.eks. hotell, feriested eller vandrerhjem), (ii) eiendommens beliggenhet, for eksempel nærhet til sentrum eller attraksjoner, (iii) informasjon om utleiestedet, som bilder eller kundevurderinger, og (iv) opplysninger som for eksempel oppholdets varighet, type gjeste, type enhet brukt til bestilling og brukerens sted.
Vi bruker disse faktorene fordi vi vet at de er viktige for reisende når de søker etter eiendommer, og fordi de balanserer inntektspotensialet vårt. Vektleggingen av hver faktor kan variere avhengig av de spesifikke søkeresultatene og vår forståelse av hvordan reisende samhandler med plattformen vår.
Du har også muligheten til å endre standard søkeresultater i overnattingsproduktet, slik at egenskaper organiseres på en annen måte, for eksempel:
Toppvurderinger – resultatene med de beste vurderingene vises først.
Laveste pris – resultatene med lavest pris vises først.
Flest stjerner – resultater med høyest stjernerangering vises først.
Nærmeste først – resultater som ligger nærmest visse landemerker eller steder vises først.
For hver eiendom vi får et resultat på, kan det finnes flere leverandører som gir oss en pris for den eiendommen. Du kan se alle disse alternativene, men vi rangerer tilbudene fra hver leverandør basert på en rekke faktorer. De viktigste er (i) popularitet (hvor ofte eiendommen klikkes på av brukere), (ii) antall tilgjengelige partnere for eiendommen, (iii) typen enhet det søkes fra, (iv) prisen i forhold til den rimeligste prisen, (v) Skyscanners inntjeningspotensial fra hver leverandør og (vi) partnerens prisnøyaktighet. Vi er overbevist om at parametrene vi bruker i denne rangeringsmodellen, balanserer resultatenes relevans for brukere og forbedre inntektene våre.
Vi fremhever leverandøren som rangerer høyest ved hjelp av denne modellen.
Bilutleie
Resultatene for bilutleie rangeres som standard etter «Anbefalt». Først grupperer vi biler basert på en rekke kriterier, inkludert ACRISS-kode (det er ting som biltype, størrelse, drivstoff og type girkasse) og hentestedet. Vi rangerer deretter resultatene basert på en rekke faktorer, inkludert (i) gruppen, (ii) tilbudets pris, (iii) den aktuelle biltypens popularitet, (iv) valuta for pengene (størrelsen på bilen sammenlignet med prisen), (v) markedet du søker fra, (vi) hentested og (vii) Skyscanners inntjeningspotensial fra hver leverandør.
Du har muligheten til å omorganisere standard søkeresultater etter «Rimeligste», slik at de rimeligste bilutleiealternativene vises først.
For hvert alternativ kan det være flere leverandører som tilbyr priser. Du kan se alle disse alternativene, men tilbudene rangeres basert på en rekke faktorer, der de mest innflytelsesrike er: (i) pris, (ii) bilens popularitet og (iii) Skyscanners inntjeningspotensial fra hver leverandør.
Vi viser også annen nyttig informasjon for hvert resultat. Det er ting som opplysninger om kjøretøyets leverandør og drivstoffpolicy (for eksempel om du mottar en full tank og returnerer en full tank), samt en kvalitetsvurdering (som forteller deg andre reisendes opplevelse med leverandøren). Denne informasjonen endrer ikke resultatenes rangering.
Tog
For visse søkeparametere vises jernbanealternativer, f.eks. der algoritmen fastslår at det finnes et egnet jernbanealternativ som et alternativ til en flyreise. Disse alternativene leveres av partneren vår, Trip.com, som er et selskap i Skyscanner-gruppen. Vi viser vanligvis den rimeligste og raskeste ruten først, med flere tilgjengelige resultater når du omdirigeres til partneren vår
Pakkereiser
Der det finnes et alternativ for å søke etter pakkereiser, er standard rangeringsparameter for resultater ved søk etter pakker «beste». Denne rangeringsalgoritmen tar hensyn til en rekke faktorer, herunder (i) pakkepris, (ii) hotellets stjernerangering, (iii) om flyreisen er direkte eller ikke og (iv) måltidsplan. Vi har valgt disse faktorene fordi vi tror de er viktige for reisende som er på utkikk etter pakkereiser. Generelt er det slik at jo lavere pakkepris, desto bedre, og jo høyere stjernerangering, desto bedre. Vi foretrekker direkteruter, og vi legger ekstra vekt på måltidsplaner som inkluderer flere måltider (f.eks. vektlegges all inclusive tyngst).Du kan også endre standard søkeresultater for pakker slik at pakkene sorteres etter rimeligste først.
Vurderinger
Slik innhenter og rangerer vi vurderinger
Vurderinger vises kun på nettstedet vårt i forbindelse med overnattingsproduktet. Disse vurderingene kommer fra de pålitelige tredjepartspartnene våre Trip.com, Hotels.com, Tripadvisor og Expedia, og vi kontrollerer ikke innholdet i vurderinger fra forbrukere. Vi modererer ikke vurderinger fra forbrukere som publiseres på Skyscanner. De administreres og redigeres kun av partnerne våre, i samsvar med sistnevntes egne vilkår for bruk, som er Trip.com sine vilkår, Hotels.com sin policy for moderering av innhold i vurderinger, Tripadvisors policy for moderering av innhold i vurderinger og Expedias polict for moderering av innhold i vurderinger.
Standard rangering for vurderingene våre er «Anbefalt». Denne rangeringsalgoritmen tar hensyn til (i) hvor nylig vurderingen er (ii) lengden på vurderingen og (iii) hvor mange bilder som er tilgjengelige i vurderingen. Du kan også rangere vurderinger etter «Rangering» (høy til lav), «Vurdering» (lav til høy) og «Nyligste».
Poengsummer fra vurderinger
Vi samler hotellvurderinger fra pålitelige partnere – som Expedia, Trip.com og Hotels.com – i én rettferdig vurdering på en skala fra 1 til 5. Kilder med flere vurderinger og en konsekvent historikk teller mer, slik at vurderingen gjenspeiler det store bildet. Dersom TripAdvisor er den eneste tilgjengelige kilden, viser vi poengsummen direkte. For hoteller med svært få vurderinger justerer vi poengsummen forsiktig mot det totale gjennomsnittet, slik at en enkelt ekstrem anmeldelse ikke gir feil inntrykk. Poengsummene oppdateres regelmessig etter hvert som partnere oppdaterer vurderingene sine, slik at du kan se en tydelig, balansert vurdering som er enklere å sammenligne på tvers av hoteller.
Kvalitetsvurderingen vår
Du ser denne vurderingen som stjerner ved siden av leverandørnavnet for noen av produktene våre. Kvalitetsscorer gjør at vi kan gi anvendelig tilbakemelding til leverandører, slik at de kan forbedre tjenesten for reisende.
De tar hensyn til flere faktorer – du kan lese mer om kvalitetsscore og hvordan vi bruker dette her.
Egenpreferanse
Andre selskaper i Skyscanner-gruppen, som morselskapet Trip.com og søsterselskapet Travix, vises som leverandører på Skyscanner. Ingen av dem er underlagt fortrinnsrangering på produktene våre, og i alle tilfeller er de underlagt de samme kriteriene og policyene som hvilken som helst tredjepartsleverandør.
Annen viktig informasjon
Ulovlig innhold
Vi kommer til å fjerne ulovlig innhold og omtaler som ikke overholder loven eller vilkårene våre etter manuell gjennomgang utført av teamet vårt, basert på varsel mottatt til illegalcontent@skyscanner.net. Besøk huben for personvern, tillit og nettsikkerhet for å lære mer om ulovlig innhold og hvordan du rapporterer det.
Frekvens og metode for oppdatering av tilbud
Vi etterstreber å gi en omfattende oversikt over tilgjengelige alternativer ved å oppdatere tilbud jevnlig for å sikre at informasjonen er så nøyaktig og oppdatert som mulig. Systemene våre kobles direkte til leverandører og bruker automatiserte prosesser for å oppdatere data ofte i løpet av dagen. Imidlertid kan priser og tilgjengelighet endre seg raskt, så det kan være tilfeller der tilbud har endret seg mellom søk og bestilling.
Publisert i september 2025