Skyscanners historie

Vi tar det ett skritt videre

Vi jobber mot å endre hvordan verden reiser.

Følg oss på reisen

Pressekontor

Finn kontaktinformasjon for mediehenvendelser.

Ta kontakt

Bedriftsblogg

Hold deg oppdatert med pressemeldinger og siste nytt.

Les hva som er nytt

Merkevareressurser

Få tilgang til foto, produktbilder og logoer.

Ta en titt

Ser du etter en talsperson?

Ta kontakt med pressekontoret for mer informasjon.

Bryan
Dove

Administrerende direktør

Etter å ha hatt nøkkelroller i Microsoft, Amazon og Skype, begynte Bryan i Skyscanner i 2015. Hvor han i dag leder og utvikler virksomheten, inkludert produkt-, ingeniør-, datavitenskap-, design- og infrastrukturteam. Han ble administrerende direktør i 2018.

Ruth
Chandler

Personaldirektør

Ruth har troen på at «Bra mennesker, lager bra produkter». Hun og teamene hennes fokuserer på å støtte og utvikle de mer enn 1 000 ansatte som utgjør Skyscanner.

Stuart
Middleton

Kommersiell direktør

Stuart er sjef for det kommersielle teamet og er ansvarlig for å sørge for at de aller beste tilbudene er tilgjengelige for alle reisende, i alle markeder.

Joanna
Lord

Markedsdirektør

Hun har hatt en variert karriere, og Joannas mål har alltid vært å skape merkevarer som påvirker, kobler oss sammen og som utretter store ting.

Colin
McLellan

Finansdirektør

Før han ble finansdirektør, var Colin midlertidig administrerende direktør i Skyscanner Japan (et prosjektsamarbeid med Yahoo! Japan) og jobbet med den finansielle siden av Ctrips’ (nå Trip.com Group) oppkjøp av Skyscanner i 2016.

Hugh
Aitken

Viseadministrerende direktør for det kommersielle markedet

Hugh har jobbet i reiselivsbransjen i mer enn 15 år – fra flyplasser til flyselskaper. Nå leder han globale samarbeid hos Skyscanner.

Steven
Pang

Viseadministrerende direktør for produktledelse

Steven ble en del av teamet da Skyscanner kjøpte det kinesiske reiseselskapet han grunnla, og han hjelper oss med å vokse internasjonalt. Han fokuserer på å utvikle nye produkter og virksomheter for Skyscanner.

Filip
Filipov

Viseadministrerende direktør for strategi

Filip har ledet flere produktområder innen Skyscanner, fra våre biprodukter av B2B-tilbud til reklame og hoteller. Han bruker nå tiden på å tenke på hvor Skyscanner skal gå videre fremover – identifisere nye forretningsmuligheter og måter å vokse på.

Piero
Sierra

Viseadministrerende direktør for produktledelse

Piero har gjort karriere i å levere forbrukerprodukter i verdensklasse og har med sin iver hjulpet Skyscanner til å bli reiseselskapet som setter de reisende først.

Emily
Grossman

Sjef for apputvikling

Emily spesialiserer seg på apputviklingsstrategier i Skyscanner og vet en ting eller to om markedsføring av mobilapper.

Rob
Miller

Juridisk direktør

Rob er en svært erfaren teknisk juridisk direktør og er ansvarlig for våre juridiske, lovbestemte og offentlige funksjoner over hele verden. Og takket være Skyscanner kan han bestille turer for å følge Arsenal, uansett hvor de spiller!

Gareth
Williams

Medgrunnlegger og styreleder

I 2003 startet Gareth, sammen med to venner Skyscanner – de ønsket å lage en enkelt måte å sammenligne flypriser på. På den tiden var Skyscanner bare et Excel-regneark, som raskt vokste seg større enn Gareths ekstrasoverom. Målet til Skyscanner er fortsatt det samme, gjøre reising enkelt for alle.

Historien vår så langt

2003

Medgrunnlegger Gareth Williams registrerte selskapet i 2001 og lanserte Skyscanner fra ekstrasoverommet. Året etter åpnet det første kontoret vårt i Edinburgh.

2007

Vi fikk også en investering på 1,5 millioner pund fra Scottish Equity Partners, og ekstra 1 million pund i 2008.

2008

For første gang har vi en million brukere på én dag.

2009

Nettsiden lanseres på 30 språk over hele verden.

2011

Asia vokste raskt og vi åpner kontor i Singapore, og hjemme i Storbritannia kjøper vi opp Zoombu, et oppstartsselskap innen reise. I mellomtiden lanseres Skyscanner-appen.

2013

Sequoia Capital investerer i Skyscanner samme år som vi tar skrittet videre fra flyreiser, hvor vi kjøper opp det spanske hotellsammenligningsselskapet Fogg, og lanserer bilutleie i appen. Vi åpner også et kontor i Miami.

2014

Dette er året vi fokuserer på mobilenheter og kjøper opp Distinction, et apputviklingsselskap med base i Budapest, og vi lanserer hotellsøk i app. Vi starter med datainnsikt til reiselivsbransjen med den nye B2B-plattformen vår. Vi kjøper også opp Youbibi, et kinesisk nettsted for reisesøk.

2015

Vi åpner et nytt kontor i London og starter en ny satsning i Asia, samtidig som vi inngår et samarbeid med Yahoo! Japan. Vi blir også det første globale metasøk-selskapet innen reise som gjør det mulig for flyselskaper å ta direkte bestillinger via en tredjepart ved hjelp av NDC (New Distribution Capabilities).

2016

Året starter med at fem nye partnere investerer 128 millioner pund for å støtte og bidra til veksten vår, og året slutter med at Skyscanner kjøpes opp av Ctrip (nå Trip.com Group), i en avtale som er verdsatt til 1,4 milliarder pund. Det er det største oppkjøpet av reiseteknologi Europa noen gang har sett.

2017

Med oppkjøpet av Twizoo, en plattform for sosialt innhold, styrket vi også vurderingene og anbefalingene vi tilbyr.

2018

Gareth blir styreleder, med fokus på Skyscanners langsiktige visjon. Teknologisjefen Bryan Dove, blir administrerende direktør.

2019

Vi introduserer miljømerking, for å hjelpe reisende med å bestille flyreiser med mindre utslipp. Denne introduksjonen er en del av målet vårt for å lede den globale overgangen til moderne og bærekraftige reisemåter. Mer enn 100 millioner mennesker bruker nå Skyscanner hver måned.

Et nytt utseende og store ambi­sjoner

Vi tror at det å reise forandrer oss. Og vi kan endre hvordan man reiser.

Se hva som er nytt