Vi avslører alt du har lurt på om fly og flyreiser

Alle artikler

Vi avslører alt du har lurt på om fly og flyreiser

Alt du trenger å vite om flyreiser - og noen ting du ikke trenger. Vi gir deg fakta om fly, fortalt direkte fra cockpiten.

Er alle flykapteiner rike? Kan du bli sugd ned i et flytoalett? Og hvorfor er det askebegre på flyene fortsatt? Skyscanner kan fortelle deg alt du noensinne har ønsket å vite om flyreiser, men som du ikke tør å spørre om.

1. Er det sant at du blir fortere full på et fly?

Myten om at mindre oksygen om bord gjør at alkoholen går deg fortere til hodet enn om du er trygt på landjorden er nok bare en myte. Forskning har vist at det ikke er noen merkverdig forskjell på om du drikker i flyplassbaren eller om du er tusenvis av fot i luften. Den samme logikken gjelder på land som i luften: om du drikker flere glass sjampanje før frokost blir du nok litt på en snurr, uansett hvor du er.

2. Hvorfor har ikke fly en rad 13?

Hvis du er en av dem som unngår å gå under stiger og passer deg for svarte katter kan du forstå hva som er årsaken til dette. Istedenfor å gjøre overtroiske passasjerer nervøse, unngår heller flyselskapene å inkludere rad 13 i flyene. Lufthansa flyr også uten en rad 17 med hensyn til italienske passasjerer som også mener at dette er et ulykkestall. Alaska Airlines er derimot en av flyselskapene som ikke lar seg påvirke av overtro, så de har både rad 13, 17 og kanskje en svart katt ombord.

3. Unngår fly fortsatt Bermudatriangelet – og har de noengang gjort det?

Myten sier at over 1000 fly og skip har forsvunnet i området mellom Bermuda, Puerto Rico og Florida. Du kan godt forstå at flykapteiner ville velge å unngå området. Men det gjør de ikke…og de har heller aldri gjort det! Det har flydd fly over området i årevis, og de fortsetter med det selv om mytene lever videre. Det er gjerne verdt risikoen ettersom det eneste alternative er en nesten 3000 km omvei.

4. Er det sant at alle flytoaletter må ha askebeger, selv om det har vært røyking forbudt ombord i mange år?

Ja. Det amerikanske luftfartsverket insisterer på at det må være askebegre ombord, og disse retningslinjene har blitt adoptert av flyselskaper verden over for å sikre flysikkerheten. Årsaken er at en ustumpet sigarett forårsaket et krasj med et passasjerfly in 1973. Så selv om røyking ombord har vært forbudt i over femten år vil flyselskapene fortsatt ha askebegre dersom noen ekstra røyksugne passasjerer risikerer å tenne en sigarett i luften..

5. Må flyvertinner være av en bestemt høyde og vekt?

Alt kabinpersonale må være over 1.57m høy slik at de kan nå opp til bagasjehyllene og manuelt utløse utgangsskliene i en nødssituasjon. På den annen side vil du ha problemer med å få plass i de trange og lave korridorene og rommene ombord. Når det gjelder vekt og omfang er det ingen fastsatte regler – så lenge du kan servere Cola light under turbulens.

6. Kan lyn forårsake flykrasj?

Man skulle tro at en stor metallbit som flyr gjennom en storm ville være et naturlig mål for et lynnedslag. Og det er det! Alle passasjerfly treffes av lynet gjennomsnittlig en gang i året. Men det er ingen grunn til bekymring. Den siste gangen et fly krasjet etter et lynnedslag var i 1967, og i våre dager må alle fly gjennom strenge lynsertifiseringstester. Dersom flyet ditt blir truffet av lynet er litt turbulens sannsynligvis det eneste du kommer til å merke.

7. Vil flyet eksplodere dersom noen skyter med et håndvåpen ombord?

Om du er Harrison Ford i Air Force One klarer du deg nok. Det kommer an på hva som blir truffet. Om det går en kule gjennom siden på flyet er det ikke et stort problem. Lufttrykket i kabinen vil kompensere for trykk som lekker gjennom kulehullet. Om kulen går gjennom et vindu er det litt mer bekymringsverdig, ettersom luften vil fosse gjennom vindusåpningen, og ta med seg løse gjenstander. Og dersom det skulle gå en kule gjennom drivstofftanken kan det være fare for eksplosjon, så da er det best å komme seg unna i en fart – og det kan være vanskelig om du er 30 000 fot oppe i luften.

8. Kan du bli høy på surstoff fra oksygenmasken?

Brad Pitt ser ut til å tro det i Fight Club. Men fiktive karakterer har ikke alltid rett, særlig når det gjelder vitenskapelige fakta. Svaret er nok nei – selv om oksygen kan få deg litt mer avslappet ville 100% surstoff faktisk ta livet av deg. Det er mangel på oksygen som gjør at du kan føle deg litt stein, og det er derfor oksygenmaskene faller ned dersom trykket i kabinen faller.

9. Er det sant at ingen får reise seg mens kapteinen er på do?

Når lyset med setebeltet lyser må alle passasjerer bli sittende fastspent. Tross hva du kanskje skulle tro er det ikke alltid uventet turbulens – som oftest er det faktisk kapteinen som må en tur på toalettet. Førstestyrmannen tar over kontrollen, og den ansvarlige for kabinpersonalet passer på døren til cockpiten for å sørge for at ingen prøver å komme seg inn. Da er det bare å håpe at kapteinen ikke blir sittende fordypet i sportssidene, eller låser seg inne på do.

10. Kan mobiltelefoner (eller annet elektronisk utstyr) virkelig forårsake problemer?

Dame snakker i telefonen ombord på fly

iPaden din alene ville nok ikke ha noen bemerkelsesverdig virkning på navigasjonssystemene. Men dersom alle passasjerene lar mobilen være på ville den kombinerte signalstyrken og elektroniske forstyrrelsen faktisk bli et problem. Det er ikke mye tilgjengelig data om effektene som er involvert, så det er nok mer for å være på den sikre siden. Men det er nok best å holde seg til reglene, det ville vært pinlig om akkurat din mobil forårsaket et flystyrt.

11. Er setene ved nødutgangen de tryggeste dersom flyet skulle styrte?

Selv om det er fint å ha mer benplass er det ikke noen statistiske fordeler ved å sitte ved nødutgangen når det gjelder å overleve en flystyrt. Ulykker som involverer fly skjer av mange grunner, noe som betyr at det er umulig å si noe om hvilke seter som er tryggest. Dersom det skulle oppstå brann ombord så hjelper det nok å være nær en nødutgang, så du kommer deg fort ut, men om dørmekanismen skulle feile og døren åpner seg i luften vil nok den som sitter nærmest være den første til å bli sugd ut av forskjellen i lufttrykk. Det tryggeste er å vite hvor nødutgangen befinner seg, uansett hvor du sitter.

12. Er det spesielt artig i Mile High-klubben?

Hva er det som er så bra med å ha seg i høyden? En teori er at hjernen får mindre oksygen og at enkelte følelser dermed forsterkes. Imidlertid er det jo slik at luften i kabinen er under trykk slik at den er lik den på bakken, slik at høyden ikke har noen effekt. Så det er nok ikke det som forklarer saken. Kanskje er det klaustrofobien istedet?

13. Du blir lettere forkjølet ombord et fly

Betyr resirkulering av luften at bakterier spres i flyet? Det korte svaret er nei. Fly er utstyrt med et høy-effektivt partikkelfilter som tar luft fra utsiden, blander den med den resirkulerte luften, filtrerer den og fanger opp luftbårne bakterier, og pumper ren luft inn i kabinen. Luften skiftes ut fullstendig i løpet av to til fire minutter. Så om du blir forkjølet er det ikke luftens skyld!

14. Kan flydørene åpnes i luften?

I en håndfull tilfeller har passasjerer som har reagert på sovetabletter blitt panisk og prøvd å åpne dørene mens flyet var langt oppe i luften. Vanligvis blir de taklet i bakken av andre passasjerer eller flypersonell, men det er i grunnen ikke grunn til panikk. Dørene som brukes i kommersiell flytrafikk kalles "propp-dører". Fordi trykket forsegler døren ville du trenge hundre bodybuildere til å åpne døren når du er oppe i luften. Om du skulle befinne deg på et fly med hundre bodybuildere, kan du kanskje begynne å bekymre deg…

15. Kan du bli sugd ned i et flytoalett?

Ryktene sier at du kan sitte fast på dosetet, og til og med få diverse indre kroppsdeler sugd ut. I kultfilmen Soul Plane saksøker en av karakterene flyselskapet etter å bli sugd ut av flysetet. Men det er nok bare fiksjon – det er teknisk umulig på grunn av dosetets form og størrelse.

16. Er alle flykapteiner rike?

Ikke nødvendigvis. Ifølge piloter tar det lang tid å jobbe seg opp til en god grunnlønn. Startlønnen ligger bare på rundt 240 000, og det tar både tid og krefter å klatre opp lønnsstigen. Det koster rundt 70-100.000 kroner å få en flygerlisens, og selv om flyselskapene pleide å betale for kaptein- og flygerutdanning er dette nå vanligvis kun tilgjengelig for yngre kandidater. Mange kapteiner misliker å ha rykte på seg for å tjene svært godt, selv om det nok er bra sjekkevaluta. Men livet som flyger er ikke så glamorøst som man tror.

17. Kan jeg bli oppgradert om jeg klager på flysetet?

Det er nok en myte at en flyvertinne kan oppgradere deg etter at du har satt deg – ikke engang om setet er i lys lue. Kabinpersonalet er ikke dem man bør henvende seg til dersom du er ute etter en bedre billett uten å betale i dyre dommer – spør heller pent ved innsjekking, så kan det være mulig de kan hjelpe deg. Men ikke prøv å sjekke opp personalet – det blir bare flaut.

18. Det er vanskelig å servere Cola light i luften.

Dette stemmer faktisk! Med boblene i den søte drikken, kombinert med trykk og høyde, gjør at Cola light er vanskeligere å helle i glass enn noen annen drikke. Det tar visst tre ganger så lang tid å servere en Cola light enn de fleste andre drinker. Så hvis du vil irritere kabinpersonalet vet du hva du bør be om. Men husk at det er de samme menneskene som serverer maten din…

19. Kolliderer fly ofte med fugler?

Ja, det gjør de. Og, ja, stakkars fugler. Selv om det har blitt rapportert om noen ekstreme tilfeller der flyet blir påvirket av et særlig kraftig møte, er det som oftest ikke noe passasjerene merker overhodet. Som med de fleste situasjoner er flyet mest i risikosonen ved take-off og landing, ettersom marsjhøyde er godt over de fleste fugler. Noen flyplasser ligger nært store fuglegrupper, som JFK-flyplassen i New York som har Jamaica Bay Wildlife Refuge som en nær nabo, men fuglene gjør sitt beste for å holde seg unna.

20. Hvorfor må du ha opp rullegardinen ved take-off og landing?

Dette er ikke påkrevd hos alle flyselskaper, og en flykaptein forklarer at dette er opp til selskapet selv. Men mange har denne regelen, og grunnen for de fleste er at i det heldigvis svært lite sannsynlige scenariet at det skulle skje en ulykke, kan redningsmannskapene lett se inn i flykabinen, og dermed ta bedre avgjørelser som kan bidra til å redde liv. Lysene dimmes på kvelds- og nattestid slik at passasjerer som eventuelt må evakueres lettere kan tilpasse øynene til lysforholdene utenfor flyet, i tillegg til at det er bra å kunne se hva som skjer utenfor.

Og helt til slutt…

21. Hva er ‘regel 240’?

Om du nevner regel 240 vil flyselskapene automatisk refundere og kompensere for alle ubeleiligheter de kan ha forårsaket deg. Eller vil de? Finnes egentlig regel 240? Vel, det vil iallefall ikke hjelpe å bare nevne ordene ‘regel 240’ til innsjekkingspersonalet. Ikke nå lenger, iallefall. Det var en gang en regel som ble innført av det amerikanske transportdepartementet hos de fleste store flyselskaper, slik at passasjerene skulle behandles best mulig. Men i dag har de fleste flyselskapene forskjellige regler, og i Europa må disse må følge EUs lovgivning. Sørg for å lese reglene før du reiser, og ta med deg en kopi slik at du kan klage ordentlig.

Skyscanner er verdens ledende reisesøkemotor, og hjelper deg å finne billige flybilletter, hoteller og leiebiler

Kart