Søk

Utreise

Passasjerer

Kabinklasse

Singapore Airlines flybilletter

Singapore Airlines er Singapores nasjonale flyselskap, og de ble stiftet som et regionalt selskap i 1972. Selskapet har røtter tilbake til 1947, da de startet som Malayan Airlines. Siden den gang har selskapet utvidet kraftig, og de dekker i dag over 60 destinasjoner i 35 land på seks kontinenter. Singapore Airlines fokuserer særlig sterkt på det asiatiske markedet, samt flyreiser mellom Storbritannia og Sør-Øst-Asia. Hovedbasen er Singapore Changi, og Singapore Airlines flyr årlig over 18 millioner passasjerer på sitt rutenettverk. De tilbyr blant annet en rekke flyreiser via Bangkok og Dubai, og dekker også mange internasjonale flyreiser inn og ut fra Australia. Luksuriøse Singapore Airlines er et 5-stjerners flyselskap, som hevder å være verdens mest prisvinnende flyselskap. De har vunnet en rekke kåringer, blant annet som beste flyselskap og for best tilbud både på økonomiklasse og på første klasse.

Singapore Airlines bonusprogram heter KrisFlyer og det lar medlemmene samle poeng både på egne fly og på flyreiser med samarbeidspartnere i Star Alliance, som SAS, Lufthansa, TAP Portugal og mange andre. For passasjerer som ofte reiser på businessklasse eller første klasse er Singapore Airlines PPS Club et eksklusivt medlemstilbud som gir en rekke fordeler.  

Perché volare con Singapore Airlines

Forfriskninger ombord

Singapore Airlines har mottatt en rekke utmerkelser for forfriskningene og maten om bord på flyene sine. Alle passasjerer får et utvalg mat og drikke servert på reisen, med varme måltider, snacks og drikkevarer på menyen. På økonomiklasse tilbyr kabinpersonalet valgfrie varmretter, et utvalg drikkevarer og snacks mellom måltidene på lengre reiser. Passasjerer på Business eller First kan velge spesiallagede måltider servert på det fineste porselen, og det er også mulig å forhåndsbestille gourmetmat gjennom Singapore Airlines ’Book the Cook’-konsept. Det er anledning til å spesialbestille måltider hos Singapore Airlines, så du får mat som passer din diett eller ernæringsbehov, alt fra vegetarmat til kosher og halal eller mat med lavt saltinnhold, for eksempel. Flyselskapet har også et eget tilbud til barn som reiser med Singapore Airlines på første eller business klasse, det heter Yummy! og består av en rekke barnefavoritter, samt snacks og drikke tilpasset de små. Barn som reiser på økonomiklasse får også egne barnemåltider, tilpasset forskjellige aldersgrupper mellom 0 og 7 år.

Bagasjeinformasjon

Om bord hos Singapore Airlines kan alle passasjerer ha med et stykk håndbagasje inn på flyet. Denne kan være på opptil 7 kilo, med maksimale yttermål på 115 cm (lengde + høyde + bredde). Dersom du reiser på business eller første klasse, kan du i tillegg ha et ekstra kolli håndbagasje med deg inn på flyet. Innsjekket bagasje kommer an på reisemålet ditt. For de fleste destinasjoner har bagasjen en vektgrense, der økonomipassasjerer kan ha med maks 30 kg bagasje, businessklasse kan ha med 40 kg og passasjerer på første klasse kan ha med opptil 50 kilo bagasje. Dersom du er med i PPS Club kan du ha med 100% ekstra, og medlemmer i KrisFlyer Gold eller Star Alliance Gold-medlemmer får 20 kilo ekstra bagasje i tillegg til den oppgitte grensen. For reisende til og fra USA eller Brasil gjelder egne regler, der passasjerer kan ha med 2 kolli bagasje på opptil 32 kg stykk. Spedbarn har egne bagasjekvoter på 10 kilo eller 1 kolli avhengig av reiserute, og kan dessuten ha med vogn og bilsete uten å betale ekstra.

Slik sjekker du inn

Singapore Airlines tilbyr en rekke innsjekkingsmuligheter. Du kan sjekke inn til flyet ditt på nett eller mobil mellom 48 timer og 2 timer før avgang. Du kan bruke mobilt ombordstigningskort på enkelte destinasjoner, og på mange flyplasser kan du bruke boardingkort du skriver ut hjemme. Enkelte flyplasser krever at du bruker en innsjekkingskiosk på flyplassen for å få ombordstigningskort, selv om du har sjekket inn på forhånd. På flyplassen kan du sjekke inn i skranken eller på selvbetjeningsautomater, avhengig av hvor du reiser fra. På Singapore Airlines’ hovedbase Singapore Changi kan du sjekke inn på flyet mellom 48 timer og 2 timer før avgang, og det er også mulig å sjekke inn på returreisen dersom returflyet er innen 48 timer etter utreise.

Sitteplassinformasjon

Dersom du bestiller flybilletten din med Singapore Airlines fra nettsiden deres kan du velge sete når du bestiller på nett. For passasjerer på Business eller First Class er det mulig å velge sete når som helst etter at du har bestilt. Hvis du reiser med et spedbarn får du tildelt spesielle seter med plass til reisestol. Vanlige seter på økonomiklasse er ca 45 cm brede, med rundt 80 cm mellom seteradene. Setebredde på businessklasse er nesten 90 cm, med opptil 205 cm til seteryggen foran på de nyeste flyene, som også har wifi tilgjengelig. Det koster ingenting å velge sete hos Singapore Airlines, men dersom du vil bestille et sete med ekstra benplass om bord på økonomiklasse koster dette fra USD 20 og oppover.

Avgifter og rabatter

Det meste er inkludert i prisen når du bestiller flybilletter hos Singapore Airlines. Bagasje, setevalg og servering om bord koster ikke ekstra, og obligatoriske skatter og avgifter er også inkludert i billettprisen. Dersom du har mer bagasje enn tillatt, må du betale mellom USD10-USD70 pr/kilo i overvektsgebyr, eller et fast beløp dersom du reiser til eller fra USA eller Brasil. For bestilling gjennom Singapore Airlines-ansatte påbeløper et servicegebyr på mellom USD25-USD100, avhengig av land og reisemål.

Punktlighet

Singapore Airlines er blant de mest punktlige flyselskapene, særlig i Asia og Stillehavsregionen, hvor de generelt er blant de fem mest punktlige flyselskapene.
Informasjonen var korrekt da artikkelen ble publisert i juni 2014, med forbehold om endringer. Sjekk flyselskapets nettsider for oppdatert informasjon.

lukk